Bordslöpare som filosoferar

Löpargymnasiets officiella blogg med bihang.

Finnkampen

Publicerad 2014-08-31 22:21:00 i Allmänt,

 
Sedan 1925 har det arrangerats finnkamp en helg i slutet av sommaren. Finnkampen är för de som inte vet en landskamp mellan Sverige och Finland där det herr respektive damlag som skrapat ihop flest poäng på söndag kväll vinner. Sedan 1970 har även en ungdomskamp arrangerats, det vill säga att 16-17åringar får chansen att representera Sverige i den prestigefyllda Finnkampen. I år är inget undantag. Finland och Helsingfors står som värd för årets arrangemang och Sverige har rest dit med en stark trupp i samtliga klasser.

Olympiastadion i Helsingfors, en klassisk kamp på en klassisk arena.

Självklart så fanns det representanter från löpargymnasiet på plats, närmare bestämt tre stycken. Linnea Frobe på stafett 4x400m, Giovanni Inoztrosa på 100m och jag (Emil Danielsson) 3000m. Isabella Andersson skulle ha varit löps fjärde representant, men tyvärr så satte en förkylning stopp för detta.

Först ut i helgen var undertecknad, kl 14,45 var det dags för 3000m. På papperet räckte mitt pers till seger, men det var ett tag sedan perset slogs och framförallt så har jag haft lite problem med en fot. Foten skulle tyvärr vara med och spöka idag också.. De första två varven kändes bra, men sedan började foten göra ont. Det ledde till att jag förlorade det lilla sista i steget som krävs för att prestera på topp. Jag lyckades inte hänga på den starkaste finnen i spurten, men andraplatsen kunde jag säkra.Trots det är jag nöjd med dagens lopp och kanske framförallt att jag kunde ta mig till Finland för att få uppleva en finnkamp i Helsingfors som aktiv.

Nästa löpare till start var Giovanni Inoztrosa som sprang 100m. Giovanni lyckades springa ifrån en av de två finnarna . Han var nöjd med loppet där han var mycket nära att knipa andraplatsen. Det blev alltså en tredjeplats på en tid, 11,18, inte alls långt ifrån pers. På stafetten sprang Giovanni också riktigt bra men vid växlingen krånglade det till sig. Vilket tyvärr ledde till överväxling och diskvalifikation. 

Löps tredje deltagare var Linnéa Frobe som sprang 4x400m där hon gjorde en stark insats trots att uppladdningen störts av en förkylning. Tyvärr så var det finska laget starkare, men Linnéa har en chans till nästa år för att få sin revansch.

Även om mitt lopp inte blev precis som jag hoppats är det väldigt kul att vara ute på landslagsuppdrag. Som ni kanske förstår så är det en speciell känsla att klä på sig de blågula landslagskläderna. För att under en helg stolt representera Sverige. Sammanhållningen i laget är riktigt bra. Innan tävling möttes man hela tiden av peppande kommentarer, under loppet hördes välbehövliga hejarop och efteråt fick man höra härliga kommentarer som: "bra sprunget" osv.

Vädret var fint under helgen bara en aning kallt, men applåderna på läktaren värmer och håller humöret uppe. Närmare 26000 åskådare befann sig på Olympiastadion för att titta på seniorkampen under lördag kväll trots den bitande kylan och på söndag var det ännu mer folk där. Under seniortävlingarna fick jag se några före detta löpargymnasister göra strålande insatser. Andreas Almgren som tog studenten så sent som i våras kunde säkert spurta hem andraplatsen i herrarnas 800m lopp. I samma lopp sprang Rickard Gunnarsson och tog fjärdeplatsen. Även gamla elever som Fredrik Uhrbom och Daniel Lundgren gjorde starka insatser under helgen.

 Rickard Gunnarsson, Johan Rogestedt och Andreas Almgren. Foto: deca text och bild.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela